Direktlänk till inlägg 26 augusti 2013

Min resa genom Sverige

Av Soof - 26 augusti 2013 22:44

21/8-13


Efter skolan med en enda liten föreläsning så åkte jag hem för att förbereda mig och finslipa på det allra sista med packningen till Strömstad! Yeppz. Från Jönköping till Strömstad. Gränsen till Norge. Jag behövde göra 4 byten och skulle vara framme 23.50 i Strömstad, på natten... Spännande! 


Jag såg fram emot dessa timmar. Att resa ensam genom halva Sveriges bredd för att komma till ens käraste man inte sett på länge. Wow. Efter att själv ha behövt ta hand om en massa vuxengrejer som har med Jönköping att göra (söka bostad, registreringar, anmälningar, flytten m.m.) så har jag verkligen, omedvetet (well, nu medvetet) utvecklats! Jag är nu betydligt mer självständig, vågar mer och tror mer på mig själv. Att jag nu ska resa genom Sverige såhär med massa byten och risk att man blir förvirrad eller inte hittar är rena barnleken för mig nu. 


Off I went into the dark and the unknown. Satte mig på tåget och väntade i Jkpg. En kvinna på perrongen var så berusat och drogad att någon SJ-personal var tvungen att ta hand om henne tills polisen kom. Då blev hon bortförd mot sin vilja och polisen fick ta i. Eftermiddagssolen sken över staden, in genom fönstren på västtrafiken, tåget. Så otroligt vackert och så lycklig jag kände mig. Jag hade lite snacks i väskan också som jag tog upp och njöt av, Snickerzzz. Tåget färdades otroligt snabbt! Snabbare än jag trodde! Inom 5-10 minuter var vi redan framme i Bankeryd. Älskade att följa och pin point:a alla stationer jag skulle hamna på på Google maps på mobilen. prnt scr på mobilen. Long story short, allt gick bra. I Herrljunga hamnade jag på en ödeplats. Ingen var på stationen och väntade på tåget utom jag, haha. Men sen kom ett tåg och folk gick av, andra bytte till samma tåg som mig. Så jag fick sällskap ändå. 



Herrljunga, en öde station, med en befolkning på ca. 3000+ ppl i området.

 

Solen som gick ner sådär var så jävla vackert. Var så himla lycklig utan anledning. Väl på tåget sen så fick jag reda på att vid nästa byte så skulle det kunna bli problematiskt. I Uddevalla. Där hade busshållplatserna flyttas pga vägarbete. När jag kom ut från stationen i Uddevalla så var det mörkt och lite folk på stationen. Alla gick åt sina håll. En kvinna blev bemött av hennes man, kände värmen i hjärtat att se det där. Snart är det min tur. Jag hittade en busstation vid stationen, jag var nära att gå åt fel håll innan en skyddsängel räddade mig. En kvinna skulle till samma bussar som mig så hon tog mig dit, och det visade sig att jag hade gått fel om jag inte träffade denna kvinna. Stod och väntade på hållplatsen i Uddevalla, mot Håbo. Där kom bussen, allt verkar gå rätt. Tackade kvinnan för hennes hjälp och gick på den mörka, lågbelysta bussen. Fyfan vad mysigt! Ska man uppleva ngt i livet så är det att färdas på expressbussar på natten. Få människor, man sitter vart man vill. Rätt mycket privacy man får. En liten panikfråga ploppade upp i mitt huvud. På biljetten står det att vid 22.32 (ungefär tid) så är jag framme i Håbo stn. Exakt samma tid så ska jag på en buss som ska ta mig till Strömstad stn. Jag fattade inte hur jag skulle hinna byta i Håbo! Men det slog mig att jag kanske redan sitter på rätt buss och att chauffören bara kommer byta skylt i Håbo. Okej, för att vara säker så frågar jag. I was right. "Ja, du sitter redan på den bussen till Strömstad.". Phew. I en timme skulle jag sitta där i mörkret till min kära. Snart började jag se skyltar som visade hållet till Oslo. Jag är nu närmare Oslo än Stockholm.


Damn, SJ är så otroligt punktliga. Älskar de för det. Resan gick som smör. Skitbra. Vid 23.40 ringde han. Vi pratade hela vägen tills jag var framme. Vid 23.50 Jag närmade mig Strömstad och det var bara jag och chauffören på bussen nu. Tänkte vilket superjobb han gör, att vara uppe sent och skjutsa så få personer som bara en person, moi, till en så ödesplats som Strömstad mitt i natten. Hursom, på telefonen när jag närmade mig stationen: "jaaa, jag ser dig" <3. Och jag såg honom. Ställde mig snabbt upp, redo att kliva av. Tackade chauffören för resan och klev av i denna nya plats. Och där såg jag honom gåendes mot mig. 


Hade inte sett honom på kanske 3-4 månader och nu fick jag krama honom så mycket jag ville. "Han har flyttat till Strömstad", fick man höra. Det är på andra sidan Sverige. "Pfft, kommer aldrig få träffa honom ever again", tänkte man. Men där var jag. Bara han och jag, med våra nya ensamma liv omkring oss. Ingen Stockholm, inget och inga i omgivningen som kan påminna oss om vårt förflutna. This was a brand new start. Natten var så vacker. 


Fick se hans lilla shop, lilla företag. Mysigt, simpelt. Men bakom kulisserna fanns det ett rätt stökigt hus hahaha. Vi åt middagen han hade lagat och konverserade. Det kändes så kul och blygt att se honom i ögonen igen. Ljusförhållandena var perfekt, man såg hela honom. Där satt han, framför mig. Den idioten. Det där ansiktet jag älskat och hatat så mycket. Samma tröja hade han på sig som när vi träffades första gången också. 

________


Dagarna efter det bestod av att gå ut och fiska och hänga hemma. Jag suger på att fiska och har inget tålamod för det. Han fick iaf en torsk på kroken första fiskedagen! Jag var så imponerad och det var första gången som jag ser en seriös fiskare få något på kroken! Haha, man upplever ngt nytt hela tiden. 


Andra fiskedagen var det bara han som fiskade. Sista räkan. "Denna är magisk. Jag känner att han definitivt kommer få något stort på kroken", kände jag. Och gissa! Visst fick han något stort på kroken! 


   


En hummer!!! "Fiskar simmar sida till sida. Denna bara drog hårt bakåt, åt ett håll". Så kände han skillnaden när han fångade. Det är första gången han får en så stor hummer. Liiite över ett kilo var den. Vi tog hem och tillagade och åt den efteråt. EHeheh, det var gott som fan. 


Jag tackar för allt. 


       

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Soof - 14 april 2015 20:12

Än en gång har jag flyttat. Denna gång gick jag från Blogger till WordPress, endast p.g.a. att Bloggerappen suger bajs till frukost.   SAMMA NAMN, NY PLATTFORM. Alla inägg från Blogger har exporterats till WordPress, so no worries there.    S...

Av Soof - 10 november 2014 01:24


Som nämnt innan, flera inlägg tidigare så har jag bytt bloggplattform, och använder nu Blogspot. Adressen är ändrad till denna nu, klicka på länken:    !!! www.soofsofia.blogspot.se !!!     ...

Av Soof - 9 mars 2014 18:11

I HAVE SOMETHING TO TELL YAW ALL!    JAG BYTER/TESTAR EN NY BLOGGPLATTFORM OCH DET VERKAR SOM ATT JAG INTE KAN FLYTTA DENNA BLOGG?    Så... Tack bloggplatsen som fan för alla dessa år. Minst tre års dokumentation ligger här... Basically min g...

Av Soof - 7 mars 2014 13:34

Har ju laddat ner bloggplatsen-appen till iPoden and this is amazing! Nu kan jag blogga lite mer frekvent då det går betydligt snabbare än att sätta sig vid datorn, föra över bilder och därifrån börja blogga. Sitter och väntar i 30 min på att min...

Av Soof - 6 mars 2014 23:01

Jag är en mobilenthusiast. Och jag älskar min mobil. Älskar Xperia och Android. Och smart launcher, som jag anvönder. Är den bästa launchern jag mött på! Självklart har man varierat och haft andra men jag trodde aldrig jag skulle gå tillbaka till Sma...

Ovido - Quiz & Flashcards