Direktlänk till inlägg 12 juli 2011

Italy

Av Soof - 12 juli 2011 17:10

 



Jag är grymt trött på bloggen. Jag orkar inte uppdatera någonting alls.


Men nu måste jag kort skriva om min Italienresa som jag "lovat" att göra.


Rom är en skitfin stad som påminner om Paris (tycker mamma. jag själv komemr ihåg nada när jag var i Paris) och Gamla Stan. 

Vårt hotell låg ute i förorten. Vilket var jäkligt jobbigt då man måste åka buss och tåg för att komma in till "riktiga Rom". Varje dag, i en hel vecka vaknade vi tidigt för att komma hem sent med en jäkla plåga i fötterna.


Vi hann se alla populära sedvärdheter + några små + det lutande tornet i Pisa. Which was awesome. Jag ville se Bocca della Veritā (Sanningens mun) men vi hann inte. 


Min favorit var Sixtinska Kapellet. Back in the days när jag hade bildlektioner i nian så läste vi om Michelangelo och Sixtinska K. på den tiden var jag inte så intresserad, men fascinerad var man alltid över vilket mästerverk han gjorde. 

Väl i Vatikanmuseet, där Sixtinska ligger, så tjatade jag efter rummet med Sixtinska K. Väl inne så fångade jag sittplatser så jag och min family kunde sitta där, vilka fötterna och njuta och prata om alla målningar. SKITfint var det! Stort rum med fantastiska bilder. Katarina (gamla bildlärare) skulle vara stolt. hahah.... gay. 

Det var skiiitfascinerande att få se Last Judgment målningen och Sixtinska K. i samma rum. Att tänka att Michelangelo och andra mästare varit i samma rum och målat allt detta. Skitfint! Men favoriten i rummet måste vara bilden som visar dagen då Gud skapar Adam, den så otroligt berömda målningen.


Vi stack in i Peterskyrkan också. Jättefina statyer och hela byggnaden är bara så fantastiskt. Där köpte jag en flaska för vigvatten. Ähähä. 


Colosseum är så himla epic! Det var svårt att fatta att så människor varit där inne för att kolla på fighterna. Och så svårt att föreställa att den står kvar idag, efter mer än 2000 år! GAAHH! Jättefint...


Dessa är bara några få av alla ställena vi stack till. Fötterna gjorde alltid ont efter varje dags vandring. Skönt att sova bort smärtan i fötterna för att dagen efter få lida igen. Men det var det värt, Rom är en supervacker stad and I love it! 


En av de bästa sakerna med resan var att vattnet kunde finnas gratis ute på gatan! Lite överallt finns det dessa vattenkranar som man kunde ta drickbart vatten ifrån. Naturligt vatten! Drickbart! Och ofta var det kallt vatten! Vart kommer vattnet ifrån? Jo, från bergen, gamla berg. Gammalt vatten.. ieugh.. haha, nej jk. Skitnajs! Love it!


Precis som allt annat så har Rom sina negativa saker. Människorna är ganska oartiga och otrevliga och giriga efter pengar. Which made me upset.

Sen åker bussarna aldrig! GAHH! Det värsta är att de inte ens vet vad en tidtabell är för något! De har inte tidtabeller!!! Man vet inte hur jäkla länge man får sitta och vänta på bussen! Och på vissa ställen finns det inte ens bänkar att sitta på! Tunnelbanestationerna är äckliga och mögliga och folk luktar skit och svett.  

Men en sak är bra, tunnelbanorna har luftkonditionering. De nya tågen. Fyfan vad skönt att step inside och bara få en våg av kylig luft, efter att ha stått ute i bastun.   Sverige borde ta efter i detta, jag står inte ut med hettan här.


Overall: Skitfin stad med skitinvånare. Kanske överdriver lite angående folket... Men några var skitstövlar.


Avslutar med denna video som är så sant!!!!!!!


http://www.apelsin.nu/classics/?url=europe-italy

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Soof - 14 april 2015 20:12

Än en gång har jag flyttat. Denna gång gick jag från Blogger till WordPress, endast p.g.a. att Bloggerappen suger bajs till frukost.   SAMMA NAMN, NY PLATTFORM. Alla inägg från Blogger har exporterats till WordPress, so no worries there.    S...

Av Soof - 10 november 2014 01:24


Som nämnt innan, flera inlägg tidigare så har jag bytt bloggplattform, och använder nu Blogspot. Adressen är ändrad till denna nu, klicka på länken:    !!! www.soofsofia.blogspot.se !!!     ...

Av Soof - 9 mars 2014 18:11

I HAVE SOMETHING TO TELL YAW ALL!    JAG BYTER/TESTAR EN NY BLOGGPLATTFORM OCH DET VERKAR SOM ATT JAG INTE KAN FLYTTA DENNA BLOGG?    Så... Tack bloggplatsen som fan för alla dessa år. Minst tre års dokumentation ligger här... Basically min g...

Av Soof - 7 mars 2014 13:34

Har ju laddat ner bloggplatsen-appen till iPoden and this is amazing! Nu kan jag blogga lite mer frekvent då det går betydligt snabbare än att sätta sig vid datorn, föra över bilder och därifrån börja blogga. Sitter och väntar i 30 min på att min...

Av Soof - 6 mars 2014 23:01

Jag är en mobilenthusiast. Och jag älskar min mobil. Älskar Xperia och Android. Och smart launcher, som jag anvönder. Är den bästa launchern jag mött på! Självklart har man varierat och haft andra men jag trodde aldrig jag skulle gå tillbaka till Sma...

Ovido - Quiz & Flashcards